A háziasszony szemlélet megjelenése az irodai takarításban
Az irodai takarítás világában egy új szemléletmód kezd elterjedni, melyet tapasztalatunk szerint az amerikai, vagy amerikai kapcsolódással rendelkező cégek hoztak be a budapesti irodák világába.
Ez az irányvonal pedig egyre jobban hasonlít a háziasszony szemléletű takarításra, mintsem a korábban megszokott irodai takarításra.
Mi is a különbség?
Egy takarító cég által delegált takarító feladatleírást követve végzi a munkáját az irodákban, mosdókban, konyhákban. Ajánlatkészítéskor ezért készítünk pontos műszaki tartalmat az ügyfelekkel egyeztetve. A minőséget akkor lehet fenntartani, ha mindent pontosan meghatározunk és feladat végrehajtást várunk el a takarító kollégától.
Ezzel szemben egy háziasszony, amikor otthon takarít, nem követ semmilyen feladatleírást, vagy sorrendet, azt tisztítja meg, amit úgy érez és olyan sorrendben, ahogy neki tetszik. Előfordul, hogy kihagy feladatokat, de az is, hogy meglát olyan tisztítandó területeket, amelyeket az előző takarításnál nem. Illetve otthon sajátunknak érezzük a területet, számunkra is fontos a rend és a tisztaság.
Hogyan épülhet ez utóbbi bele egy szabályozott irodai takarításba?
Az ügyfelek egyre többször várják el azt, hogy a takarító lássa meg a feladatot, és ha észreveszi, hogy valami tisztításra szorul, azt végezze el. Például előfordulhat, hogy a feladatleírásban nem szerepel a fiókok kihúzása és a peremek áttörlése, de az ügyfél észreveszi, hogy foltos, így takarítói hiányosságnak fogja ítélni, holott a takarítónak papíron ez nem feladata. A takarító érezze magáénak a terültet, és törekedjen a teljeskörű rendre, tisztaságra.
Ahogy említettem, főleg az amerikai szemléletű cégeknél jelent meg, hogy egyre többször alakítanak ki olyan irodai környezetet, amely egyben egy közösségi tér is, és szívesen tartózkodnak ott a munkavállaóik. A közösségi területek közül kiemelkedik a konyha, melyeket már úgy felszerelnek, mintha otthon lennének, ételek, italok mindent elérhetővé tesznek az alkalmazottak részére. Így az étkező és konyha kiemelt fontosságot kapott az irodai takarításban is. A korábbi takarítói feladatok mellett, melyek főleg a konyhapult, mosogatótálca, kisgépek tisztaságára koncentráltak, megjelentek a háziasszonyi feladatok is, mint például a hűtő feltöltése, ételtatók feltöltése, stb. Ezek minden cégnél más és más mértékben és rendszerben elvártak, így nehéz egy feladatfókuszú és a tisztításra koncentráló takarítónak alkalmazkodni.
Irodai takarítás – folyamatos tanulás a minőség érdekében
Ez egy tanulási folyamat, melyért nap, mint nap tesznek területi vezető kollégáink. Továbbra is hisszük, hogy a feladatokat a legnagyobb mélységben és szélességben össze kell írni, akkor lesz követhető és fenntartható a minőség, azonban a takarító cégeknek is alkalmazkodni kell a takarító képzésben az igényekhez. Arra kell tanítani kollégáinkat, hogy észre vegyék, ha feladat van és maximális tisztaságra, illetve a megrendelő megelégedésére cselekedjenek.